martedì 9 ottobre 2018

Fieste a Colorêt pal 95in congrès de Societât Filologjiche Furlane


Tal 2021 si screarà il Cjistiel tirât sù dopo dal taramot. Cheste è je une biele gnove saltade fûr dal 95in congrès de Societât Filologjiche Furlane. 
Federico Vicario al 95in congrès de Filologjiche. Fotografie di Elio Varutti

La socie si è cjatade a Colorêt di Mont Alban cuntun slavin di aghe come no mai. Tant che i socis e la int dal paîs a rivavin tal Centri polifunzionâl di Mels e a metevin in bande la ombrene strafonde al è stât il bon acet de Filarmoniche di Mels, screade tal 1905 e direzude cumò dal mestri Mario Castenetto, cu la zonte di Caterina Minisini. Al è stât un piçul conciert di musichis ancje modernis che a àn tirât sù la petorine.
Luca Ovan, sindic di Colorêt, al à tacât il so discors in marilenghe “parcè che si scugne fevelâ furlan in cjase e tes istituzions e o sin contents che la Filologjiche e sedi chi pal so congrès e je la prime volte che si ten a Colorêt”.
Paola Molinaro, presentadore de zornade, oltri che assessôr ae Culture dal Comun di Colorêt, e à passât la peraule a Davide Boeri, president dal Grup Zovins di Confindustrie di Udin. Boeri al à cjacarât un tic par furlan e dopo par talian su la impuartance dai industriâi che a dan i finanziaments ae culture, ancje cul jutori de leç par discjamâ tal belanç de imprese chei bêçs.
Il bon acet de Filarmoniche di Mels

Anna Pia De Luca, vice president dal Ente Friuli nel Mondo, nassût tal 1952 di une cueste de Filologjiche, è à puartât il salût dal sô president Adriano Luci. “Chest al è un paîs dulà che al è un plasè vivi – al à dit Giuseppe Morandini, president de Fondazion Friûl – e o auguri ae Filologjiche di fâ une lungje strade dutun cu la Fondazion Friûl, stant il fat de convenzion plurienâl che o vin stipulât pe culture di chenti”.
A chest pont Gian Camillo Custoza, al à fat il so intervent tant che da program cul titul Storie e vicendis dal Cjistiel di Colorêt. Di une struture militâr dal Tresinte e je deventade une residence zentîl, di caratar culturâl. Custoza al à nomenât la Cjarte di Cracovie, par memoreâ che un cjistiel al pues jessi insiorât se al è in contat cul teritori.
Roberto Molinaro, cui miôr di lui, al à fat la storie dai passaçs burocratics pe ricostruzion dal Cjistiel di Colorêt. Molinaro al è stât prime sindic dal paîs e dopo tal consei regjonâl, di dulà che a rivin i bêçs par tirâ sù di gnûf i bens culturai sdrumâts dal Orcolat. “Culì tal Comun di Colorêt – al à contât Molinaro – o vin trê cjistiei, oltri a Colorêt, e je la Torate di Mels e chel di Cjaurià, dopo dal revoc e dal taramot dal 1511, al è rivât Giovanni da Udine a piturâ i siei frescs”.
Il public in sale tal Centri polifunzionâl di Mels cuant che al è rivât il soreli

Prime dal taramot il Cjistiel di Colorêt al veve 48 mil metris cubis di stanziis. La proprietât e jere di 14 parons cun 27 unitât abitativis. “E je stade une storie lungje e complicade – al à disleât Molinaro – tirâlu sù di gnûf cu la spese di 28,4 milions di euros spindûts dai ents publics e il futûr cuâl isal?”. Stant a Molinaro la part publiche de gnove struture a varès di jessi pal Museu, pes mostris e pes cunvignis. “Soredut chi – al à concludût – o pensi che à di vignî la sede de Agjenzie pes lenghis europeanis”.
Enos Costantini, cul so spirt particolâr e in marilenghe, al à memoreât il pitôr Otto D’Angelo, muart di pôc e che al stave a Colorêt. Ancje Giovanni Serafini, par talian, al à dedicât cualchi peraule a D’Angelo, testemoni de vite furlane dai agns Trente.
Il sindic Luca Ovan al à tacât il so discors in marilenghe

Pier Mauro Zanin, president dal Consei Regjonâl dal Friûl Vignesie Julie, par talian, si è fermât a notâ la colaborazion de Societât Filologjiche Furlane cu la Regjon. Secont Zanin, la Filologjiche e je tant che un monument plen di valôrs. Il salût de Zonte regjonâl e dal president Massimiliano Fedriga al è stât puartât, par talian di Graziano Pizzimenti, assessôr aes infrastruturis e teritori.
La relazion uficiâl e je stade fate dal professôr Federico Vicario, president de Societât Filologjiche Furlane. Carlo Venuti, vice president de socie, al à presentât il Numar Unic pal congrès. Al è in libri cun 61 autôrs, fat di 876 pagjinis, dutis su Colorêt. Dentri si cjate gjeografie, archeologjie, storie, leterature, art, musiche, economie, tradizions, personaçs e tantis fotografiis di une volte e di cumò dal paîs. Cualchidun al à dit che e je tant che une enciclopedie di Colorêt.
Pier Mauro Zanin, president dal Consei Regjonâl dal Friûl Vignesie Julie, al ciacare par talian

Petro Fontanini, sindic di Udin, al à cjapât la consegne pal prossim congrès che al sarà fat inte “capitâl dal Friûl, intun moment indulà che a son manovris par distacâ Gurize dal Friûl e di zontâle a Triest”. Dopo i socis a si son puartâts in glesie pal conciert.
Pieri Fontanini, pocjis peraulis, curtis e che a si tocjin e in marilenghe:  ûs spietin a Udin il prossim an

Il conciert in glesie a Colorêt


Ator di misdì e mieç al à tacât il conciert inte glesie dai Sants Andree e Matie. Di Wolfgang Amadeus Mozart si è scoltât il conciert n. 4 in re maiôr FV 218 par violin e orchestre: allegro / andante cantabile / rondeau. L’esibizion e je stade de Amadeus Adriatic Orchestra, screade tal 2015 jenfri de Associazion Mozart Italia, te sede di Triest. Il conciert n. 4 al è stât fat di Mozart a disenûf agns cuant che al jere aes dipendencis dal Princip – Arcivescul Hieronymus von Colloredo. Al violin solist e à sunât une sflandorose Dragana Gajic.  La Amadeus Adriatic Orchestra e je fate di zovins musiciscj diplomâts o students dai Conservatoris di Triest e di Udin.



La Amadeus Adriatic Orchestra

Dopo de musiche di Mozart


Il bon gustâ in compagnie si è tignût li dal ristorant “Da Vico” di Cjaurià, par passe 178 di lôr cun salam, persut, macarons a lis urtiis, risot cul speck e cul puar, cjar cu lis patatis e lis verduris frescjis e la torte di sest.

Dopo di gustât, tacant a lis cuatri e par ogni mieze ore, a si fasevin lis visitis ae scuvierte dal Cjistiel di Colorêt, storie e cantîr. Note in bande, si scrîf ancje: Cjastiel.

Aes 18,30 inte Glesie parochiâl dai Sants Andree e Matie e je stade Messe grande celebrade di pre Daniele Calligaris cul acompagnament dai grups corâi di Cjaurià, direzût dal mestri Alessandra Bertoldi e di Colorêt Lauçane, cul mestri Velda De Narda.

Apontament pal 2019, cul 96in congrès, a Udin, capitâl dal Friûl e ancje a Gurize, dulà che la socie e je nassude tal 1919.

--

Servizi gjornalistic, fotografic e di butâ dentri in Internet ("networking") par cure di Elio Varutti e di Sebastiano Pio Zucchiatti. Altris fotografiis a son dal Archivi de Societât Filologjiche Furlane, come che al è scrit.
--

Par cui che al à voie di viodi dute la relazion dal president Federico Vicario: FRACAIT CULÌ.
--

Rassegne stampe

- Valter Tomada, “Zanin alla Filologica: La scelta delle Uti ha spolpato il Friuli. Ora lo ricostruiremo”, «Messaggero Veneto», 8 ottobre 2018.

Nessun commento:

Posta un commento